Eurovision-analyser! Good Evening Europe

Eurovision – findes der noget større og bedre? Ja! men det er ikke det er pointen her. Hvis der er noget jeg er glad for så er det data, om det så er finanser eller sangkonkurrencer – det er lige meget. Hvis det skulle være gået dig forbi, så er det i dag den 14. maj 2022 og i aften er der finalen i Eurovision Song Contest 2022. Kort fortalt, så stiller hvert land der deltager med en sang der så bedømmes af resten af deltagerne og giver dem point fra 0 til 12. Det land med mest flest point til sidst vinder og får lov til at afholde konkurrencen næste år. Det hele startede i 1956 og har været afholdt hvert år siden da (undtagen 2020 pga. den der virus vi ikke rigtig snakker om mere).

Krig og datarengøring

Jeg har fundet et dejligt datasæt på github der bare lå og ventede på at nogen hentede det. Datasættet har alle point, deltager, sange og placering fra 1957 til og med 2020 (selvom det ikke blev afholdt). Det første man bør gøre med et datasæt, er at kigge lidt på det og se om der skal ryddes lidt op, om der er nogle ting der skal trimmes og sådan noget – og det samme gælder her. F.eks. har Marokko deltaget en enkelt gang og det er ikke et godt grundlag for noget med ét datapunkt, og desuden ligger Marokko også på et helt andet kontinent, så ud med dem.

Så er der nogle lande der slet ikke findes mere. F.eks. Jugoslavien, der ellers deltog 27 gange fra 1961 til og med 1992. Krigen i landet forhindrede åbenbart ikke deltagelse i Eurovision, men (heldigvis for Danmark) for deltagelse i EM i fodbold. Ud af krigen kom der en række lande som Kroatien, Slovenien, Bosnien-Hercegovina, Serbien & Montenegro (der så også blev til to lande senere), samt Nordmakedonien (tidligere kendt som FYR Makedonien). Anyway, Jugoslavien ryger ud. Og det gør Serbien & Montenegro også da de kun deltog to gange, men de bliver som to individuelle lande, Serbien og Montenegro.

Hvem er vores venner i Eurovision?

Som de danske kommentatorer til Eurovision oftest påpeger når det er Sverige til at afgive point, er at Svenskerne plejer at give Danmark høje point. Men, passer det nu også? Se, det er her, data bliver smukt (#dataisbeautiful), for man kan jo bare udregne hvor mange point Danmark har fået i gennemsnit fra alle lande og plotte det på et kort.

Eurovision stemmer til Danmark
Ja, Australien er også med i Eurovision, men indtil de får flyttet tættere på, må de være med i tankerne.

Således kan man se at vi i gennemsnit for mange point fra svenskerne og nordmændene, men faktisk er det Island der i gennemsnit har givet Danmark højest point. Vi fået 239 point fra Island i løbet af 30 omgange (en blanding af finaler og semifinaler). Det er kun i 1991 (Anders Frandsen – Lige Der Hvor Hjertet Slår) og 1993 (Tommy Seebach Band – Under Stjernerne På Himlen) hvor vi ikke fik nogle point fra Island.

I den anden ende, skal vi ikke regne med at få nogle point fra Bosnien-Hercegovina da de kun har leveret sølle 12 points til Danmark i alt over 17 omgange. Pudsigt nok var det højeste vi har fået fra dem, 5 point til Tommy Seebach Band i 1993.

Hvem er vil gerne være venner med?

Hvis man kigger den anden vej – altså hvem vi giver højest point, så ligner det meget kortet overfor med hvem vi fik point fra.

Eurovision stemmer til Danmark

Vi er åbenbart svært glad for Svensk musik (392 point på 52 omgange) og vi skal helt tilbage til 1990 (Edin-Ådahl – Som En Vind) for at finde et år hvor de ikke fik nogle point af os. Vi kan også godt lide at give Island point, men knap så meget som de kan lide at give os point.

Ok, faktisk er der et land vi ynder at give point, næsten lige så meget som Sverige – og det ligger ikke engang i Europa. Det er nemlig Australien, jeg med fuldt overlæg har valgt ikke at vise på kortet, da man så skulle zoome lidt for meget ud. Men de har fået 50 point over syv omgange og har klaret sig generelt godt i Eurovision siden de kom med.

Stemme-klynger i Eurovision, findes de virkelig?

Alt dette med at nogle lande giver nogle andre lande point fik mig til at tænke på (jeg er nok ikke den første) om man kunne finde nogle lande der holder mere sammen end andre. Hvis man nu tager et land, f.eks. Island og vælger det land de giver flest point i gennemsnit (her Danmark). Så tager det land og kigger på hvilket land det så giver flest point i gennemsnit (Sverige) og så videre og så videre indtil man har fundet alle landes favorit. På den måde kan man finde lande der holder mere sammen end andre. Såkaldte stemme-klynger.

Stemmeblokke i Eurovision

Ok, her er det lidt meget at tage ind. Hver prik er ét land og størrelsen af prikken er hvor mange forbindelser den har. Hver streg indikerer at et land giver flest point til det andet land det er forbundet til. Tykkelsen og farven på stregen angiver hvor mange point der gives i gennemsnit.

Eksempel

Hvis man både modtager og give til samme land vil prikken være større, som f.eks. mellem Spanien og Andorra. Hvis man plotter de ni klynger på et kort, ser det således ud.

Australien ligger i klynge nummer 3 (den lysegrønne)

Nu er det lidt tydeligere at lande der ligger op ad hinanden har tiltendes til også at stemme på hinanden. Lidt sjovt at Frankrig, Holland og Belgien hænger mere sammen med Rusland, Hviderusland og Armenien. Og så er der lige Irland, der mest af alt bare gerne vil over at ligge i Balkanområdet.

Hvem har historisk klaret sig bedst i Eurovision?

Nu er det jo en konkurrence, så det er nærliggende at snakke om hvem der er kongen af Eurovision, hvem der gennem årene har fået de bedste placeringer. Men, det er jo bare at tælle placeringerne gennem alle år de har deltaget og så tage medianen (jeg er svært glad for median da det er mere robust over for et enkelt godt eller dårligt år).

Median placering i Eurovision siden 1957
Er der kun flag på fordi jeg faldt over en R-pakke der kan plotte flag? Måske, hvem ved?

Så det er altså Storbritannien der har klaret sig bedst af alle lande i de 63 år de har deltaget. Værst er det for Andorra der deltog fra 2004 til 2009 og det bedste de fik var en 26 plads. Montenegro har ligeledes ikke haft meget succes, på trods af 11 optrædener har de konsistent ligget i bunden. De fik dog en 13. plads i 2015 med Knez – Adio. Vi har i Danmark prøvet det hele – lige fra en 39. plads i 2016 til førstepladser i 1963, 2000 og 2013. Vores median plads ligger på en stabil 10. plads, så i den øverste 1/3 af alle lande – det er da ikke så skidt?

Men hov, vent, Storbritannien er jo skod hører jeg dig tænke? De får altid bundplaceringer så længe jeg kan huske. Men ja, fordi de har været med så længe, også den gang hvor der ikke var så mange deltagere, så de kan leve højt på deres fortid (men er det ikke også meget typisk Britisk?). Hvis man nu kigger på deres placeringer over tid.

Her er det meget tydeligt at det er gået helt galt siden slut 90’erne for deres placering i Eurovision.

Hvad med nyere tid?

Ok, hvad nu hvis man kun kigger på de senere år, lad os sige siden 1990.

Median placering i Eurovision siden 1990

Jo, så rykker svensker op på førstepladsen og Storbritannien ned et sted omkring midten. Italien, Ukraine og Aserbajdsjan (som jeg skal slå op hvordan man staver hver gang jeg skal skrive det!) har også alle klaret sig ret godt. Der er ikke den store sammenhæng for hvem der stemmer på hinanden, så det er går nok meget lige op alligevel at der er nogle der holder sammen.

Hvem ville have vundet Eurovision i 2020 ifølge YouTube?

Nu blev Eurovision jo som nævnt aflyst i 2020 pga. covid-19. Men det skal ikke stoppe mig for at kigge på hvordan sangene har klaret sig på YouTube. For jeg har opdaget at der er en YouTube API hvor jeg kan hente antal visninger for alle sange i mit datasæt.

Når man gør det, finder man fuldstændigt suverænt, med slet ingen konkurrence, Rusland med 239 millioner visninger til ”Little Big – Uno”. Andenpladsen falder til Island med “sølle” 11 millioner visninger til ”Daði og Gagnamagnið – Think About Things” (samme band der skaffede Island en 4. plads året efter i 2021). Tredjepladsen går til Aserbajdsjan med 9,5 millioner visninger ”Efendi – Cleopatra”. Danmark måtte nøjes med en 14. plads med 2,6 millioner visninger til ”Ben & Tan – YES”.

Hvis man nu tager de 10 mest sete Eurovision YouTube videoer, så er det stadig Rusland fra 2020 der ligger i toppen. Den nærmeste er Tyrkiet fra 2009, men den har stadig mindre end 1/3 af hvad Rusland har klaret med deres 2020 bidrag.

RankÅrLandArtistSangPlaceringVisningerYouTube link
12020RussiaLittle BigUno239,474,140https://youtube.com/watch?v=L_dWvTCdDQ4
22009TurkeyHadiseDüm Tek Tek467,814,241https://youtube.com/watch?v=wwFkWsr9yV4
32012SwedenLoreenEuphoria149,178,487https://youtube.com/watch?v=Pfo-8z86x80
42009NorwayAlexander RybakFairytale148,399,025https://youtube.com/watch?v=WXwgZL4zx9o
52015SwedenMåns ZelmerlöwHeroes148,008,436https://youtube.com/watch?v=5sGOwFVUU0I
62018IsraelNetta BarzilaiToy146,942,006https://youtube.com/watch?v=84LBjXaeKk4
72006FinlandLordiHard Rock Hallelujah146,866,431https://youtube.com/watch?v=gAh9NRGNhUU
82016RussiaSergey LazarevYou Are the Only One345,005,450https://youtube.com/watch?v=e94dst20C9Y
92018CyprusEleni FoureiraFuego242,761,142https://youtube.com/watch?v=vyDTbJ4wenY
102007UkraineVerka SerduchkaDancing Lasha Tumbai239,272,433https://youtube.com/watch?v=hfjHJneVonE

Danmarks bedste sang her, er selvfølgelig Emmelie de Forest – Only Teardrops med 4,2 millioner visninger.

Hvis man skal tro på YouTube, så bliver det Ukraine der vinder i 2022, efterfuldt af Serbien, Moldova og Spanien man skal holde øje med. Værst ser det ud for Tyskland der bliver spået en bundplacering af YouTube.

Hvad synger de så om iEurovision?

I de 65 år jeg har data fra, er det blevet sunget hele 1573 sange. Den sang med den korteste titel var Italien i år 1974 med et simpelt ”Si” der var nok til at skaffe dem en andenplads (ok, og der var også ”Él”, ”Hi”, ”Go” og ”22”, men de kom senere). Den længste titel var i fra San Mariano i 2012 med ”The Social Network Song (Oh Oh – Uh – Oh Oh)”, der velfortjent fik en 36. plads. Hvis vi ikke gider at medregne parenteser i titler, skal vi til Frankrig i 1991 med ”C’est Le Dernier Qui A Parlé Qui A Raison”, eller som google translate fortæller mig – den der taler sidst har ret.

Hvis man så tager alle disse 1573 sange og tæller hvilke ord der optræder oftest, kan man lave en såkaldt wordcloud hvor størrelsen af ordene siger noget om frekvensen.

Wordcloud fra Eurovision sangtitler

Ikke overraskende er det ”love” der oftest optræder i titlerne, faktisk 4,3% af alle sange i Eurovision har haft ”love” i deres titel (eller 7,6% hvis man medtager et par andre sprog). Derefter er det mest hyppige ord ”The”, og tilfældighederne vil have at det bliver placeret lige over Love, i pink ovenikøbet, så der kommer til at stå ”The Love” – og det er sgu da meget smukt at slutte af på.

Andre indlæg du måske vil synes om

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.